Energie nodig? Drink een smoothie

Ik weet niet hoe het bij jullie zit, maar ik vind het nog steeds lastig om te bepalen wat ik moet eten voor een hardlooptraining. Inmiddels ben ik er achter dat ik in ieder geval niet te veel naar binnen moet werken. Anders krijg ik last van steken in mijn zij en andere ellende. Als ik op dinsdagavond om zeven uur ga lopen, heb ik niet zoveel problemen met eten en drinken. Mijn motor is dan als het ware al de hele dag op gang. Daarnaast zorg ik dan dat ik mijn eetmomenten goed over de dag heb verspreid. Ik eet keurig om de twee uur en na half zes gaat er normaal gesproken niets meer in. Op één of twee glazen water na.

Maar op zaterdagochtend is het een drama om te bepalen wat ik moet eten. Ik moet dan namelijk om half negen al present zijn in het bos. En als ik om kwart over zeven ga ontbijten dan is mijn eten nog niet voldoende gezakt tegen de tijd dat ik begin met lopen. Daarnaast moet ik ’s ochtends voor acht uur nog niet aan eten denken. Dat is trouwens iedere ochtend een ‘ding’ (maar ik ontbijt altijd!) Toch is het handig om voor het hardlopen wel iets te eten, om te voorkomen dat ik in elkaar stort en mijn loopmaatjes mij het bos uit moeten dragen.

Ik heb dus een jaar nadat ik met de hardloopcursus ben begonnen nog geen goed zaterdagochtend-hardloop-ontbijt gevonden. Ik wissel nog steeds iedere zaterdagochtend van ontbijt. Dat varieert van een banaan met een glas water en een cracker met een glas melk tot een appel en twee koppen thee. Maar dat gaat vanaf nu misschien veranderen, want ik heb iets nieuws gevonden. In theorie het ideale ontbijt voor mij: ligt maar wel voedzaam. Ik heb het over de smoothie. Nu zijn er ontzettend veel combinaties mogelijk, maar ze zijn lang niet allemaal even geschikt voor het sporten. De volgende is dat wel, want de antioxidanten en potassium in de banaan geven je een energy boost.

Banaan-walnoot smoothie
Wat je nodig hebt:
500 ML magere melk
1 grote banaan
1 eetlepel honing
¼ theelepel vanille extract
Handjevol walnoten (ongeveer zeven helften)
(bron: besthealthmag.ca)

Nu weet je vast wel wat de bedoeling is met deze ingrediënten, maar voor de zekerheid: Mix alle ingrediënten goed door elkaar en geniet van je smoothie.  antioxidanten en potassium

Nu loop ik voorlopig niet meer op zaterdagochtend (blessure dingetje) maar ik ga de smoothie zo snel mogelijk een keer proberen, voordat ik een rondje ga lopen.

Lees ook:Smoothie time: Hüttenkäse smoothie met banaan en mango
Lees ook:Smoothie recepten van blenderworkshop
Lees ook:Hardlopen op een lege maag
Lees ook:Wat je moet weten over water
Lees ook:Struggle: Gezond eten

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>