Waarom is hardlopen nu eigenlijk zo leuk?

Ik bedacht me ineens dat ik nog helemaal niet geschreven heb over wat ik nu zo leuk vind aan het hardlopen. Dat is een schande, want ik loop natuurlijk in eerste instantie omdat ik het ‘gewoon’ ontzettend leuk vind. Tijdens mijn opleiding journalistiek waren ze altijd allergisch voor het woord ‘leuk’. Het spijt me zeer, maar ik kan geen toepasselijker woord bedenken (ik ben net van school af en ik word nu al rebels). Ik kan me zo verheugen op de dinsdagavond en de zaterdagochtend, want dan mag ik weer lopen met mijn maatjes.

Mijn loopgroep is een mix van allemaal verschillende mensen. Jong, wat ouder en nóg ouder en we zijn allemaal totaal verschillend. Dan is het toch mooi dat al die mensen elkaar één of twee keer per week meeten om te gaan hardlopen? Dat vind ik in ieder geval wel. De ene keer is iedereen vooral gefocust op zichzelf en de andere keer is ons loopuurtje een soort theekransje. Daar doe ik dan ook altijd enthousiast aan mee. Ik kan namelijk uitstekend lopen en kletsen tegelijk en daar is niet altijd iedereen even blij mee. De vrouwen binnen onze groep creëren namelijk regelmatig een kippenhok. Ik denk dat het nu wel duidelijk is dat lopen voor mij vooral een sociaal gebeuren is, gezellig met iedereen een praatje maken en ook nog eens aan je conditie werken. Ideaal.

Maar ik heb zeker ook een competitieve kant. Ik haat het om te verliezen en ik ben niet te beroerd om het uiterste van mezelf te vragen. Ik ga niet voor middelmatig, ik ga voor perfectie. Dat is trouwens met alles zo. Ik zal je uitleggen hoe mijn competitiedrang zich uit tijdens het hardlopen. Het is de bedoeling dat de groep zoveel mogelijk bij elkaar blijft, maar er is wel ruimte voor sprintjes en langere routes voor degenen die dat willen. Ik maak daar gretig gebruik van door ieder ‘extraatje’ mee te pakken (op voorwaarde dat mijn geblesseerde lichaam het aan kan). Vanaf het moment dat onze trainster het sein geeft en we ‘los’ mogen gaan dan kom ik als een soort diesel op gang.

Langzaam maar zeker kom ik op stoom en probeer ik zoveel mogelijk mensen in te halen. Echt, ik moet als één van de eersten bij het eindpunt aankomen. En dus zet ik alles op alles om de andere vrouwen én mannen achter me te laten. Op dat moment voel ik ieder spiertje in mijn lichaam zeuren en word mijn ademhaling jachtig. Dat is even een onprettig gevoel, maar dat verandert halverwege als ik vleugels krijg. Het is zo fijn om te voelen dat je benen vanzelf gaan en dat je harder kunt lopen dan je in eerste instantie denkt. Ik vergeet de pijn in mijn lichaam en ik kan me even helemaal leeg lopen. Alle energie die ik in me heb wordt eruit geperst en hijgend kom ik over de ‘finish’. En ook al ben ik helemaal kapot, ik voel me top. Ik heb weer een prestatie geleverd en mezelf weer uitgedaagd.

Natuurlijk kom ik niet altijd als eerste bij het eindpunt aan. Ik ben dan wel één van de jongsten, ik kan de mannen niet altijd bijbenen. Maar dat komt nog wel. Binnenkort loop ik die kerels eruit met twee vingers in mijn neus. Tot die tijd geniet ik van de tussensprintjes, waarbij mijn lichaam me zelden in de steek laat. Dat is ook een overwinning toch?

Waarom is hardlopen voor jou zo fijn?

 

Lees ook:Struggle: Gezond eten
Lees ook:Maak je romp ijzersterk met deze oefeningen
Lees ook:Vier krachtoefeningen voor thuis
Lees ook:Zo belangrijk is slapen voor atleten
Lees ook:Hardloopschema voor de kerstdagen

2 Reacties // Reageer

2 thoughts on “Waarom is hardlopen nu eigenlijk zo leuk?

  1. Pascal

    Als ik hardloop loop ik niet alleen mijn calorieën eraf maar ook haal ik al mijn stress eruit.

    Ik loop nog niet zolang en ben benieuwd wat nou eigenlijk een goede tijd is voor een beginner. Half uurtje, uurtje of ander half uurtje?

    mvg,

      /  
  2. Marit Wichers Auteur

    Hoi Pascal,

    Hardlopen is inderdaad de ideale manier om te ontstressen.
    Ik vind het lastig om voor jou te bepalen hoe lang je kunt lopen. Dat ligt er maar net aan hoe lang je al loopt, het aantal trainingen per week, hoe je lichaam op het hardlopen reageert etc. Ik ben ongeveer anderhalf jaar geleden begonnen met lopen en volgde toen de lessen van Evy Gruyaert. Je bouwt dan heel gecontroleerd je trainingen op, door twee of drie keer per week te lopen. Aan het einde van het trainingsprogramma, na 27 lessen, liep ik ongeveer een half uur. Heb je hier wat aan?

      /  

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>