Voorbereiding op de IJsselloop 2014

Het tweede gedeelte van 2013 was voor mij op sportief gebied niet echt succesvol. Ik heb van mei tot en met december vooral van blessure naar blessure geleefd. Dat klinkt misschien wat dramatisch, maar daar komt het wel op neer. De ene week liep ik zonder problemen tien kilometer en de andere week begaf mijn linker hamstring/heup het al na twee rondjes inlopen en kon ik de rest van de training alleen nog maar een beetje achter de groep aan strompelen. Goed, dat is inmiddels verleden tijd. Het nieuwe jaar is alweer even aan de gang en daarom is het de hoogste tijd om alleen nog maar vooruit te kijken. Ik heb dan ook besloten om al het blessureleed achter me te laten. Of mijn lichaam het daar ook helemaal mee eens is, is nog even de vraag. Maar in principe concentreer ik me nu volledig op de IJsselloop die ik in april wil lopen. Dat betekent dat ik mijn lichaam weer aan de praat moet krijgen en voorzichtig naar de tien kilometer toe moet trainen. Met de nadruk op voorzichtig, want ik wil in de voorbereiding geen risico’s nemen.

Met een beetje wilskracht en doorzettingsvermogen kan ik er nu ook heus wel een tien kilometer uitpersen, maar ik heb het idee dat ik daar uiteindelijk niet veel beter van wordt. En dus zit er voor mij niet veel anders op dan braaf mijn trainingen afwerken, volgens een keurig schema. Je kent het wel: twee keer per week een intervaltraining en één keer per week een duurloop.

En zo ben ik sinds een week bezig om van vijf kilometer naar tien kilometer op te bouwen. Tot nu toe gaat het prima en mag ik niet klagen. Maar ik moet wel toegeven dat deze manier van trainen een beetje tegen mijn gevoel ingaat. Ik heb namelijk niet zoveel geduld als het om de opbouw van mijn trainingen gaat. Het liefst heb ik na tien keer opdrukken een sixpack en loop ik binnen drie weken weer fris en fruitig tien kilometer. Helaas zit dat er niet in en dat zal ik moeten accepteren. Anders loop ik volgend jaar waarschijnlijk helemaal niet meer. Mijn spieren en pezen hebben blijkbaar baat bij rust en regelmaat en daar kan ik maar beter naar luisteren. Alles voor een goede prestatie tijdens de IJsselloop! Daarna zien we wel weer verder.

Mocht je benieuwd zijn naar het schema dat ik gebruik voor mijn trainingen, neem dan hier even een kijkje. Ik heb verschillende schema’s met elkaar vergeleken en deze leek mij wel geschikt. Gewoon rechttoe, rechtaan zonder ingewikkelde berekeningen met hartslagen etc. Ik ben er in ieder geval van overtuigd: dit schema gaat mij een mooie tijd op de tien kilometer bezorgen!

Heb jij hardloopdoelen voor dit jaar?

Lees ook:Tweede editie van Nike’s We Own The Night op 7 juni 2014
Lees ook:Serious Request 2013: Steun de Glazen Huis Marathon
Lees ook:Just say hello
Lees ook:Maak je romp ijzersterk met deze oefeningen
Lees ook:Vier krachtoefeningen voor thuis

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>